torsdag 3. mai 2012

"Spisdegslank.no" og kampen mot kiloene!

Ja, det er faktisk en kamp! Hver dag, fristelser overalt. Det blir mer og mer ferdigretter i butikkene, og lettvinte løsninger når man er i farta som inneholder mye sukker og stivelse. Noen ganger får jeg servert forskjellige bær og isvann når jeg er på besøk, men dette er av det sjeldne. Som regel er det kaker, kjeks, is, godteri osv. som blir satt på bordet. Mange mener også at det er uhøflig når man ikke forsyner seg - så hva faen skal man gjøre? Dessuten viser forskning at raffinert sukker er med vanedannende enn kokain og det tror jeg så gjerne på!




Det er stor forskjell på oss da noen er tynne som streker, og andre store som fjell. Noen har høy forbrenning, og andre lav. Noen kan spise "hva de vil" uten å legge på seg, mens jeg trenger bare å "se bort på" en sjokolade - og vips så har kiloene satt seg. Det synes hvertfall jeg er ganske så urettferdig! Det mange slanke mennesker glemmer, er at selvom det usunne ikke synes på utsiden - kan det synes godt på innsiden!


Jeg har vel alltid sett på mat som en trøst. Når ting ikke går som de skal, og livet er litt vanskelig kan jeg fort ty til det som inneholder mest sukker og stivelse. Jeg kunne heller ønske at jeg mistet matlysten når jeg var deppa, som mange andre. Istedet trøster jeg meg med maten og gjør situasjonen mye verre. Når jeg først har begynt å skeie ut, tenker jeg ofte "Shit au, nå har det gått galt - så da kan man bare fortsette". Så fortsetter jeg, istedet for å la den utskeielsen være det den var og starte med blanke ark. Og jeg tror det ikke bare er jeg som tenker slik. 



Jeg har tidligere gått ned 10 kg med lavkarbo og er storfornøyd med det. Men jeg er ei stor jente - og har mye mer å gå ned. Jeg har klart å ligge på vekten jeg har nådd, pluss minus. Jeg trives ikke med vekten jeg har, og ønsker meg en bedre tilværelse som bare jeg kan få til. Jeg har hele tiden vært flink til å lage mat fra bunnen, lært meg hva de forskjellige matvarene inneholder og hva som er riktig og fornuftig mengde. Men nå har det seg sånn at jeg er ikke flink lenger. Jeg merker at jeg faller tilbake til gamle synder, og det er tungt. Jeg har mye på tapeten og tiden er ikke alltid på min side. Og når jeg bor alene i 2 uker synes jeg rett og slett at det er et utrolig ork å lage mat til seg selv - samtidig som det er drit kjedelig.


Da jeg var ute å kjørte her en dag, var vi full bil. Jeg satt bak sammen med to andre, og når vi skulle hjem ble jeg spurt om å sitte i midten. Jeg sa høflig at det var best for alle om den som var minst kunne sitte i midten (For sånn er det jo?) Og blir rimelig paff når jeg får høre at jeg heller kan sette meg foran, for den jeg kunne bytte med ikke var like brei over ræva som meg. Det er jo lov å tenke tanken - men ble ganske paff over å få den slengt i trynet. Jeg mener, SÅ trangt var det ikke. Det gikk HELT fint å sitte 3 stykker - men det var tydeligvis bare jeg som mente det. Og når man begynner å få sånt slengt i trynet er det NOK!




Derfor bestilte jeg igår en 14 dagers ketogen meny fra spisdegslank.no. Mange blir nok forundret over at jeg bestiller "ferdig" mat når jeg har klart å kokkelere tidligere. Men jeg er i en dårlig periode - og trenger litt hjelp for å løfte meg opp. Jeg kunne tenke meg å prøve ut dette i 2-4 uker, for å deretter lage maten selv. Jeg må rett og slett komme inn i rytmen igjen! Jeg vurderte å prøve noka og andre såkalte dietter, men jeg må ha mat jeg. Jeg klarer ikke drikke shaker dagen lang - og må ha ordentlig mat. Jeg lever og ånder for lavkarbo og mener flere bør ta seg tiden til å skaffe seg kunnskap om dette istedet for å være så redd for dette fettet. Lavkarbo er skikkelig mat og menyen her er veldig variert. 


Menyen består av: 


Frokost: 2 brødskiver med pålegg.


Lunsj: 
Rekecoctail, pølser med gorumetmos, cremet blomkålsuppe, kylling i karrysaus, kyllingsuppe og viltpaté.


Middag:
Kjøttkaker med grønnsaker, Kyllingragu i fløtesaus, okseragu i fløtesaus, pølser med gorumetmos, karbonader med løk og grønnsaker, Kylling Lasagne, Ovsbakt laks, mexicansk kyllinggryte og røkte kjøttpølser.


Dessert: 
Brownies med bringebærsaus, bløtkake, bringebærkrem med granateple, belgiske fløtevafler med kardemomme, cappucino proteinsmoothie, creme cappucino, royal dream, pizzabolle, eplekrem med kanel og mandler, mandelkake med krem og riskrem med jordbær.


Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig spent og motivert, og skal holde dere oppdatert på hvordan dette går. Dette er først og fremst bare for å få en flying start - jeg er veldig glad i å lage mat fra bunnen av og kommer til å fortsette med det.



2 kommentarer:

  1. Godt skrevet, er så enig i det du skriver! Sukker er totalt vaneskapende! :( Det er en kamp. Men kampen skal du/jeg vinne!

    Håper du liker spisdegslank sine måltider :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, sukker er djevelen! Kampen skal vi vinne!

      Slett